19 dec. 2009

Julebocken hälsar

The Xmas goat says hello
Julebocken utanför vår lägenhetsdörr fotad med Nikkor AF-S 17-55/2.8 och Nikon D300.

Ny glugg i väskan, då vill man ju ut och prova. Jag har länge saknat en gedigen normalzoom som man kan ta med ut i alla väder. Hur funktionellt är det att ha ett vädertätat kamerahus men plastiga otäta gluggar när det plötsligt börjar stänka från skyn? Snö är inget undantag, ni vet nog alla hur det blir när snö smälter? Nu är det ju bara snö som saknas här på västkusten. :)

Jag är för övrigt väldigt förtjust i objektiv med fast brännvidd, så kallade "primes" med riktigt stor bländare och mycket glas, ljusstarka gluggar med andra ord. Men en normalzoom i toppklass är ovärderlig när man behöver omfånget. Min enda normalzoom fram tills nu har varit trotjänaren Nikon 18-200/3.5-5.6 VR men den är lite ljussvag och saknar en gnutta färg och kontrast och den där extra knivskärpan, sen var det ju där med vädertätning och pansarvagn...

Nikkor AF-S DX 17-55mm f/2.8 G ED (utan motljusskydd)

Det tog mig lång tid att röna ut att kontrast och färgåtergivning påverkades radikalt av optikens kvalitet. Jag tyckte länge att färgerna måste väl bli desamma oavsett glas? Det är väl genomskinligt? ;) Nu är det ju så att finare glas ger rikare kontrast och färgåtergivning och det levereras direkt till kamerans sensor, man behöver alltså inte jobba lika mycket med bilderna i efterhand för att få samma "stuns" när man fotar med PRO-gluggar. För den som undrar så fotar jag uteslutande i RAW-format och redigerar/organiserar mina bilder i Lightroom 2, ett verktyg som man undrar hur man någonsin klarade sig utan.......

Merry Christmas | Joyeux Noël | God Jul
Julevangeliet i ljuset av regnbågens alla färger från ett prisma i julgranen.

Julevangeliet på kylskåpsdörren, här belyst från andra sidan rummet genom en diamantlikande julgransdekoration i eftermiddagssolen. En ögonblicksbild.

Ni som följt min blogg och sett mina bilder kanske har förstått att jag har en viss förkärlek till nattbilder och långa exponeringar. Här nedan följer tre bilder från Svartedalens naturreservat som togs en sen kväll/natt under en workshop-liknande utflykt som jag och två duktiga fotografer, Erik och Claes, gjorde en frostig och stjärnklar natt med fullmåne i början av december.

tonight ¦ the message is a dotted line
'The message is a dotted line' | Nikon D300s | 10.5/2.8 fisheye | 10 x 80 sek @ F4 | ISO 200

Bilden ovan togs under kvällens första anhalt, Mörtevatten. Månen är precis ovan bildens högra överkant, rakt över öppningen i skogen. Jag har använt ett Nikkor AF 10,5mm f/2.8 Fisheye för att fånga denna bild med 180° vidvinkel horisontellt. Grästuvan och näckrosbladen i förgrunden är mycket nära kameran, stativet ställde jag halvvägs ute i vattnet för att få till kompositionen. Jag har använt vattenpass för att få horisontlinjen rak, ett dilemma med fisheye-gluggar, horisontlinjen böjer av så fort man lutar kameran minsta lilla uppåt eller nedåt.

För att åstadkomma de streckade linjerna från stjärnornas rörelse över himlavalvet (fel, jordens rotation) så har jag tagit 10st identiska exponeringar á 1 min 20 sekunder, och lämnat ett lika långt uppehåll mellan dessa. Bildrutorna är sedan mycket snabbt och lätt sammanfogade till en bild i Photoshop CS4 med lagerblandningsläget "lighten". Det här med streckade stjärnstreck började egentligen som ett misstag, eller ska man kalla det en upptäckt. Det är nämligen så att när man kör med extern intervalltimer på en Nikon D300s och ställer in kameran på "Quiet shutter" (Q-läget) så missar kameran varannan exponering från timern om man ställer in 2 sekunders intervall mellan tagningarna, det behövs minst 3 sekunder mellan tagningarna för att slutaren ska hinna "laddas om" i det tysta läget. En egenhet som naturligtvis måste utnyttjas i kreativt syfte! Jag ville skapa något som skiljer sig lite från mängden av bilder med "startrails" på nätet.

Fire in the stove
Fire in the stove | Nikon D300 | Sigma 10-20/4-5.6 HSM | 12mm | 30 sek @ F4.5 | ISO 1000

Här fastnade vi för resten av kvällen och kom inte därifrån förrän långt efter midnatt. Det blev en rejäl workshop i Nikon CLS (Creative Lighting System) där i månens ljus. Det riggades två SB-600 speedlights på stativ med Tristar Magic Square softboxar för att belysa den lilla stugan mjukt utifrån och en av dessa fick i sin tur slavtända en handhållen SB-800 i SU-4 läge inifrån stugan genom fönstret. Med lång exponeringstid fick även månljuset en chans att briljera genom skogen ner på hustaket och vägen. Erik har en bra redogörelse med en mer detaljerad "strobist-info" för den som är intressedad, du finner Eriks version här.

Innan det var dags att packa ihop och åka hem tog jag denna "dag-blir-till-natt" exponering med min Sigma 30/1.4 HSM glugg och D300:an på stativet. Vi körde sedan denna vägen hemåt...

Been down that road before | moonlight
Nikon D300 | Sigma 30/1.4 EX HSM | 30mm | 30 sek @ F2.2 | ISO 100

Tack för att ni orkat lyssna såhär långt i detta långa inlägg/utlägg. ;)
Önskar er alla en riktigt God Jul!

1 kommentar:

♥ Fyra årstider sa...

Hej Martin
Brukar titta in här och beundra dina bilder utan kommentar..sorry.

Som du vet så kan jag inte så mycket om själva kameran eller mina objektiv, men eftersom jag nu har fått ganska många jobb har jag bestämt mig för att uppdatera min utrustning. Jag har fotat med sony a200, med objektiv sigma 50 1.4, sigma 75-300 1:4-5.6 och så 18-70
men jag har saknat ett vidvinkel och en massa annan utrustning. Nu ska jag skaffa mig en sony 850, ny blixt, objektiv sony 28-75 2.8sam Vad tror du om det? Det är så mycket man behöver på en gång.

Nej jag har inte gått med i flickr ännu, men ska nog ta och göra det i jul.

Ta hand om er du och Mia i jul och tack för ditt besök hos mig.
Kram Lotta

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails