6 dec. 2009

Stoppa vandalismen

Bilbrand i Biskopsgården den 5:e december, filmat med Nikon D300s och 70-200/2.8 VR.

Det är mycket HD-film här på bloggen nu som ni kanske märkt. Det kanske förefaller som att jag bara fångar in rörliga bilder numera men så är inte fallet. Det trillar in en hel del stillbilder mellan rullarna men inte allt fastnar här på bloggen tyvärr, tiden räcker inte alltid till. I det här inlägget tänkte jag varva.

Jag bekantar mig med den nya D300s och 70-200 VR-gluggen som jag skaffade nyligen. Vilken kombination för nyhetsbilder! Grädden på moset är stereomikrofonen från australiensiska Røde, modell SVM (Stereo Video Microphone) som är ett alldeles utmärkt komplement till D300s, den monteras i blixtskon och har en gedigen gummiupphängning som eliminerar en stor de av de vibrationer och störande ljud som annars fortplantar sig in i mikrofonen från objketivets VR-teknik när man använder bildstabiliseringen, för att inte tala om AF-motorn...

Så här ser den ut, Røde SVM, utan vindskydd.

Det som jag gillar starkt med Nikon D300s är möjligheten att fånga både stillbilder och film i mycket dåligt ljus. Kontrollerna sitter där de ska och det är snabbt och enkelt att växla mellan att filma och fota stillbilder. Man kan även avbryta en filmsession med stillbild om man snabbt ser något intressant som man hellre vill ha som stillbild. Kvaliteten på HD-video med D300s är nu avsevärt bättre än hos föregångaren D90, jag kommer gå in på detta mer i detalj i en full rescension vid senare tillfälle. Det funkar till och med att använda en fryst bildruta från filmerna för att skicka in som nyhetsbild till tidningarna. Det innebär att man kan filma i lugn och ro från olika vinklar och plocka ut en ögonblicksbild i efterhand.

RAW-bild tagen med Nikkor 70-200/2.8 VR handhållen på en Nikon D300s
135mm, 1/30 sek, f/2.8 @ ISO1600

Just kombinationen D300s med batterigrepp MB-D10 och Nikkor 70-200 VR känns som helgjuten tillsammans. Stabiliteten och väderskyddet både i kamerahus och objektiv är välkommet när man är ute på strapatser och inte alltid vet vad som väntar...

RAW-bild tagen med Nikkor 70-200/2.8 VR handhållen på en Nikon D300s
70mm, 1/20 sek, f/2.8 @ ISO1600

Precis sekunden efter jag tog bilden ovan så var jag och utrustningen väldigt nära att bli helt genomdränkt, en slang eller någon koppling sprang läck och jag såg detta genom sökaren! Gissa om jag fick bråttom. ;)

1 kommentar:

Konrad sa...

Skickliga foton, gillar dem skarpt. Är själv sugen på 70-200/2,8 men det kostar en liten slant. Hoppas på att se mer från dig!

God fortsättning,
Konrad

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails