2 maj 2008

Nostalgisk


Nostalgia
Originally uploaded by cablefreak
Rya skog en varm och solig vårdag i slutet av april. Det är något speciellt att komma hem efter en fotoutflykt med ett antal lyckade IR-bilder på minneskortet.

Med denna bilden försökte jag förmedla en nostalgisk känsla, den infinner sig i alla fall hos mig. Bilden känns gammaldags på något sätt. Det är kul att redigera IR-bildmaterial i Photoshop, man behöver inte göra så mycket för att få till en bild som denna. Kontrasten finns där redan. Just den här bilden har jag valt att tillföra en svag "split toning" för att få fram den anrika känslan, att bli förflyttad tillbaka i tiden för en stund.

Klorofyll i gräs och grönska har den besynnerliga förmågan att reflektera solljus mycket effektivt (kanske en del i fotosyntesen?) och det är anledningen till att gräset och bladen på träden lyser nästan vitt medans trästammar, blå himmel etc med betydligt mindre reflektiva egenskaper vid infraröd våglängd kommer ut nästan svart.

Ska man vara riktigt korrekt så handlar det om "near-infrared" dvs. man fotograferar i närområdet till synligt ljus, denna bilden är tagen med ett filter för 720nm våglängd, Hoya R72 på en Canon G9 som inte är modifierad för infrarött. Det är för övrigt en kamera som jag kan rekommendera starkt. Jag tar nästan alla mina IR-bilder med den nuförtiden. Den höga upplösningen på 12 Megapixel och god kantskärpa hos objektivet även för IR gör att dessa bilder går fint att skriva ut riktigt stort.

4 kommentarer:

Snappla-av sa...

Ok, ärligt snyggaste bilderna någonsin!!!

http:://snappla-av.blogspot.com

Maria sa...

Hej

Måtte lige ind og se din blogg, så din kommentar ved din kone.

Du er jo SUPERB til at tage billeder. Wau siger jeg bare.

Tak for tittet.

Hilsen Maria fra DK.

Tidsmästarinnan sa...

halloj!
jag fick ju kika in till dig när jag såg länken hos Mia - jisses vilka otroliga bilder du tar!! Fast måste du skriva på grekiska i texten? (Äh, jag bara larvar mig - förlåt :-)
Jag lånar sambons Nikon D50 när jag kommer åt, det är myyycket roligare att fota med den än min egen gamla skorv, men jag kör bara på automatinställningar än så länge. Kul är det i alla fall.
Häftigt att få kika in på dina proffsbilder!
Glada hälsningar
Susanne

Fotograf Martin Wallgren sa...

fjant på hjul - stort tack för din kommentar!! Kul att höra att bilderna uppskattas!

maria / fröken fryd - Kul att du tittade in här på bloggen och att du gillade mina bilder! Tack för komplimangen!

tidsmästarinnan - Jättekul att du tog dig tid att kika in här hos mig också! Kolla vilken snygg banner Mia har fixat åt mig idag, hon är värsta bannermaskinen ;-) Jag har tänkt att jag ska börja skriva lite enklare men även inkludera lite "grekiska" för den som förstår. Har haft väldigt lite tid att skriva tyvärr, det blir lite ryckigt. Kul att du fotar med din sambos D50! Ja det är något speciellt att fota med systemkamera, helt klart. Jag har nyss prackat på frugan min gamla Nikon D40, hon lär sig snabbt! :)
Tack för dina komplimanger!
Glad sommar,
Martin

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails