26 juni 2008

Dykande fisktärna


Ett bra sätt att testa och lära sig kamerans autofokus. Fisktärnan är en mycket snabb och duktig dykare. Den flyger ca 5m över vattenytan i ett oberäkneligt mönster och lika plötsligt dyker den efter fiskföda. Här gäller det att hänga med. Eftersom jag använt långt tele så blir perspektivet minimalt och det är svårt att avgöra avståndet mellan fågeln och berget. Man kan tro att fågeln gjort en rejäl missbedömning i första bildrutan, innan man ser vattenstänket i andra bildrutan. Ingen ond bråd död blev det alltså, ej heller hungersnöd.




Bilderna är tagna vid de grunda sötvattensbassängerna i Torsviken, strax utanför Volvo Arendal. Jag har här använt min Nikon D300 och Nikkor 80-400 VR glugg. Jag höll nog på ett par timmar innan jag fick bilder som jag var riktigt nöjd med. Skam den som ger sig!

Klicka på bilderna för större format!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails