17 aug. 2009

Laleh på Kulturkalaset Göteborg 2009


Jag och brorsan gick på Lalehs konsert på Götaplatsen den 11:e augusti, invigningen av Kulturkalaset. Det var ett strålande framträdande från Laleh, hon briljerar verkligen på scen. Här framför hon låten "Bjurö Klubb". Jag tyckte det var kul att hårdtesta min D90 såklart, så det fick bli lite film i vanlig ordning (mycket av den varan på sistone som ni säkert märkt, men lugn, jag tar mycket stillbilder däremellan). Ljudet spelade jag in separat med en Zoom H2 i 4-kanal stereo (stackars brorsan fick hålla H2:an hela konserten igenom och den hade stor pälsmössa på sig, H2:an alltså).

Ja, så här tokigt kan det se ut med pälsmössa på...

Gör sig bättre barhuvad...?

Ljudet har jag processat först i Vortex Zoom Encoder för att göra en downmix av de fyra kanalerna till en "binaural" stereofil som ger en surroundliknande återgivning i hörlurar. Sedan fick det bli att justera frekvensgången med EQ och lägga på en limiter i Apple's Sountrack Pro som medföljer Final Cut Studio (professionellt filmredigeringspaket för Mac).

Filmen är tagen i ett svep utan avbrott, kameran avbröt inspelningen vid 5:00 min som är maxgränsen, så tyvärr fick jag tona ut där. Ibland blev det lite skakigt som ni ser, jag hade inget enbensstativ som man såklart borde haft med, men VR hjälper gott i 18-200:an vid 200mm som synes. Vi stod en bit från scen så jag har zoomat in helt för närbilderna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails