15 juli 2009

A Photographic Journey



Här händer det grejer. Efter ett långt övervägande och funderande har jag uppgraderat mitt gamla trogna Nikon D80 kamerahus till en D90. Mitt fotointresse har mer och mer förenats med rörlig HD-film och timelapse fotografering, som ni kanske märkt här på bloggen. Det är först i och med HD-filmens inträde på marknaden som det börjat bli riktigt intressant. Jag är dock lite allergisk mot de "vanliga" videokamerorna som har en bildsensor mindre än en lillfingernagel. Nikon D90 har sina begränsningar som videokamera, bl.a. avsaknad av autofokus och problem med snabba rörelser, men för mina ändamål så är möjligheten att använda olika objektiv avgörande. Tänk er att hänga på ett 600mm tele eller 10mm vidvinkel, en macroglugg eller fisheye.


Nikon D90 är dessutom perfekt som "backup" i fotoväskan tillsammans med D300:an då den använder samma sensor och i grund och botten samma bildmotor. Man behöver inte tänka på att bildkvaliteten blir bättre eller sämre beroende på vilket kamerahus man väljer. Att kunna filma i HD med höga ISO kan också vara en stor fördel vid fotograferande av nyhetshändelser, med ett bildstabiliserat objektiv kan man få hyfsat stadiga filmklipp. När det är riktigt mörkt ute kan man ju alltid hänga på ett riktigt ljusstarkt objektiv.

Filmen är tagen med D90:n och Nikkor 18-200 VR, jag har använt ett halvtonat gråfilter för att tona ner ljuset i himlen och balansera förgrundsljuset. För att få härliga färger valde jag "Vivid" i bildkontrollen och låste exponeringen med AE-Lock och valde lämplig exponeringskompensation.

Jag kommer skriva mer om videofunktionen här på bloggen, kommer utforska denna mycket noga för att bemästra den fullt ut. Filmen är gjord av 7st små klipp som jag filmade sent igår kväll vid Hästevik, Torslanda. För att fylla ut klippet lade jag in några stillbilder från min portfolio. Redigeringen gjorde jag i Apple's iMovie som följer med i iLife '09 som är förinstallerat på alla nya MacBook. Det är ett mycket begränsat videoverktyg men det är lättjobbat, snabbt och ger ett mycket bra resultat när man väljer att producera QuickTime med H.264 codec. Originalfilmen är betydligt skarpare och jämnare än detta klipp via YouTube, men jag besparar er att ladda ner ett klipp på ca 700MB. ;-)

2 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Cooolt och så snyggt!

puss!

Mikael Grön sa...

Hej! Riktigt vackert! Och med skön musik.
Jag är sååå sugen på att köpa mig en d90 nu innan mediamarkt's erbjudande slutar...
Tror du du skulle kunna ladda upp en liten raw-film utan youtube-komprimering så man kan få se lite kvalitet? Kanske också nåt kort på nåt ointressant, i raw-format? Jag skulle vara väldigt tacksam!

Med vänliga hälsningar, mikael at nobless.se

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails