23 feb. 2008

Orkanbyar på Älvsborgsbron

Efter en tids frånvaro är jag återigen tillbaka i rutan med nya bilder och fotoidéer. Denna bilden fångade jag i fredags kväll av en händelse på väg hem från jobbet, hörde på radion om lastbilen som precis blåst omkull på Älvsborgsbron och tog fram min lilla Canon G9 digitalkompakt, som numera jämt ligger i framsätet när jag är ute och kör (mer om detta nyförvärv senare).


Älvsborgsbron mot Hisingen, fredag 2008-02-22 kl. 17:23 Foto: Martin Wallgren

Passerade olycksplatsen i ca 70km/h och fotograferade med ISO800 och kameran förprogrammerad för ett sk. "snap mode" där kameran fokuserar på hyperfokalavståndet för en viss fast brännvidd och bländare. För er mindre fotointresserade (som jag kanske redan tappat så här långt ner i texten) så innebär det att man ställer in kameran utifrån en matematisk beräkning som gör att man får skärpa på allt från ca 1,5m till oändligt, utan att behöva fokusera! Detta är perfekt i sådana här sammanhang där man bara vill att kameran ska ta en säkert skarp bild DIREKT och inte sekunder senare efter att ha letat förgäves efter något att fokusera på i farten. Som ni ser finns det en del brus i bilden, men budskapet går fram. Jag valde att göra bilden svartvit här på bloggen då den gör sig bra utan färg.

Bilden publicerades i GöteborgsPosten, Expressen och Aftonbladet på lördagen samt på respektive hemsidor och Wighsnews.se. Kul för det är första gången jag försöker mig på detta med "nyhetsfoto". Man tjänar ju en ganska bra slant också när man får bilden publicerad!

Återkommer inom kort med info om Canon G9.


Ha det gott så länge!

3 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Imponerande bild! Dags för ett nytt inlägg kanske? Puss!

Anonym sa...

Snap mode? Har nyligen köpt min första systemkamera (Canon 40D) och är helt grön på området, därför undrar jag om "snap mode" är något som kan ställas in på min kamera också? Häftig bild, jag passerade i nästan samma ögonblick fast åt andra hållet!

Fotograf Martin Wallgren sa...

Hej majja,

Kul att du köpt en 40D, det är en jättebra kamera. Framförallt tycker jag att just 40D ligger fantastiskt gött i handen, bra grepp.

Det var ju lustigt att du passerade åt andra hållet nästan samtidigt, jag pratade med en fotograf/kompis igår som gjorde det också!

Som svar på din fråga så måste jag säga tyvärr, eller rättare sagt både ja och nej. Ett tvättäkta "snap mode" fungerar som bäst på en digital kompaktkamera där du kan programmera in fast fokus och där du samtidigt kan se bilden i displayen innan du tar kort.

Nu finns det visserligen LiveView på din 40D men jag tror att det läget är mest lämpat för fotografering med stativ, för enklare komposition etc.

Generellt så har kompaktkameror ett betydligt större skärpedjup, dvs. både saker långt bort och nära inpå blir skarpt och i fokus. Detta på grund av att bildsensorn och optiken är mindre. Nu vill man ju oftast ha ett kort skärpedjup för att skilja på förgrund och bakgrund och för att "softa till" störande objekt i bild, där är systemkameran överlägsen.

När man tar en bild som den på Älvsborgsbron så gäller det bara att snabbt slänga upp kameran och veta att man har fokus över hela bilden (dessutom föra fram fordonet säkert och utan att köra in i räcket). Just för detta kan man i vissa kompaktkameror själv programmera in att kameran skall fokusera på ett visst avstånd och en viss bländare/brännvidd som gör att allt hamnar i fokus från t.ex. 2 meter och framåt. Just detta kan man göra på G9 och man kan spara det så att man bara vrider på ett vred så plockar den fram alla nödvändiga inställningar. Just det kan man inte göra på 40D.

Tillbaka till din 40D. Det man kan göra för att lyckas ta snabba kort utan att tänka på fokusering (nu har jag inte använt en 40D i praktiken, men generellt för systemkamera) är att slå över till manuell fokus och ställa in objektivet på ca 22mm eller däromkring (för lagom vidvinkel) och sedan justera fokus enligt en tabell, sådan finns för att underlätta vid t.ex. nattfoto när man kanske inte har något att fokusera mot. Det finns en bra sida på nätet med en sådan "kalkylator" online: www.dofmaster.com Där kan du välja vilken kamera du har, vilken brännvidd du har ställt in, och vilken bländare. Sedan kan du läsa av vilket avstånd du ska ställa in objektivet för att få så mycket i fokus som möjligt! Du kan även få reda på närgräns etc. Detta kallas "hyper-fokal-avstånd". Jag använder det med systemkameran ibland vid fotografering nattetid och vid landskapsfoto där man vill ha allt skarpt utan att leta efter saker att fokusera på.

Jag har t.o.m. skrivit ut en liten tabell i fickformat med hjälp av ett program som finns på den sidan. För att använda kalkylatorn går du in på länken "Online Depth Of Field Calculator". Glöm inte att ändra till meter istället för feet. :)

Vissa billigare objektiv, i synnerhet de som följer med kameran sk. kit-objektiv saknar ibland avstånds-skala, då är det inte lika lätt.

Tillsammans med LiveView som du har på 40D så kan jag tänka mig att man har ett ganska bra "snap mode". Ett tips är att experimentera så mycket som möjligt och känn efter vad som passar din egen kunskapsnivå, det är lätt att fastna i menyer och inställningar. Det viktigaste är att ge sig ut fota en massa, kanske skriv ner hur du tänkte och ställde in, lista ut vad som gav bäst resultat. Alla har vi väl börjat med "Auto" och trevat oss fram så sakteliga :)

Slutligen så är 40D en så snabb kamera med riktigt vass autofokus så ett "snap mode" är oftast inte nödvändigt.

Lycka till med nya kameran!

Mvh Martin

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails