17 dec. 2007

Fotoprylar i Taiwan

Bo-ai Road som ligger ett stenkast från Taipei Main Station är ett paradis för oss prylintresserade och dedikerade fotonördar. Här finner man objektiv och kameror för nästan halva priset jämfört med hemma. Utmed gatan och in på korsande Han-Kou street ligger fotobutikerna uppradade, men det är inte första bästa butik som gäller här. Utbudet är varierande men många butiker är rejält seriösa och personalenen talar i bästa fall flytande engelska. Men som man snart inser varierar servicegraden i de olika butikerna och på en del ställen ser personalen ut att vara helt ointresserade av att sälja. Det lönar sig att förbereda besöket noga innan man börjar traska omkring och fråga priser. En "önskelista" och fusklapp med svenska riktpriser översatt till Taiwanesisk Dollar (NTD) och gärna med aktuella priser från t.ex. HK Supplies i Hong Kong eller B&H Photo i NYC, är ett perfekt hjälpmedel om du är inställd på att lämna Bo-Ai Road med väskan full av nya fotoprylar till fyndpriser. En stor fördel är det att ha med sig en Taiwanesisk bekant som kan sköta snacket och pruta åt dig, hålla expediten varm så att säga.


Jag gjorde precis så, gick omkring med min lilla lista och frågade efter priser, tittade mig omkring i butikerna och försökte lägga på minnet alla intryck från de olika affärerna. Notera att det finns alldeles för många butiker för att ens tänka tanken att besöka var och en, det är att gallra hårt som gäller. Varje intressant butik bad jag att få visitkort från. Sedan efter samråd med min Taiwanesiska vän Kevin som snällt och tålmodigt visade mig runt, beslutade jag mig för butiken som visas i dessa två bilderna, ING Image Photo Internation. De hade bra priser och ett mycket seriöst och vänligt bemötande och dessutom var killen i svart tröja dessutom snacksalig med god engelska. I bilden nedan står han och packar ner mitt nyförvärv Nikkor 80-400mm VR, bilderna är tagna med ett Sigma 10-20mm HSM som också följde med hem i kameraväskan efter en kort men trevlig bekantskap med detta i butiken. Till sist blev det också ett Nikkor 50mm f/1.8 D (som jag haft ett tidigare men dumt nog sålde innan jag bytte upp mig från D40 till D80 :)



Cash is King, gäller i Taiwan. Det går alldeles utmärkt att betala med VISA eller MasterCard etc. men räkna med att butiken lägger på mellan 3 och 5% i servicekostnad. Det kan bli en liten slant om man shoppar stort. Men så får man väga in att det kostar runt 35kr att ta ut pengar i bankomaterna där nere, och det kan vara svårt att ta ut stora belopp. Gissa hur tjock en bunt med motsvarande 8000 SEK är i Taiwanesiska 1000-dollarsedlar? Med 40.000 NTD på fickan (muttrandes går man från bankomaten med en tjock bunt som man försöker vika ner i plånboken men misslyckas) går man sedan till utvald butik och gör affär. Ett bra alternativ är att betala med de kontanter man har på sig och resten på kreditkortet.

Jag har sett i vissa forum att priserna inte alltid är så förmånliga i Taipei, men för oss svenskar verkar det just nu vara billigare än både Hong Kong och New York, dessutom slipper man frakt och andra otrevliga avgifter. Som ett prisexempel så kostar ett Nikkor 80-400 VR nytt med global Nikon-garanti ca. 8.500kr jämfört med 15.995kr aktuellt pris hos Scandinavian Photo. Ett Sigma 10-20mm HSM för Nikon kostade mig ca. 2.800kr i Taipei, jämfört med 4.695kr hos Scandinavian Photo. Sedan passar man på att köpa UV och Pol-filter och annat som "hör till" som bekant brukar plocka till ganska rejält om man är ute efter kvalitet, här tar man det bästa från t.ex. Hoya för det kostar ändå bara några hundralappar.

När det gäller garantier så bör man dubbelkolla med generalagenten vad som gäller med garanti hemma i Sverige, t.ex. säger Nikon att objektiv är grönt att köpa utomlands om den gula lappen med korrekt serienummer medföljer och är stämplad med återförsäljarens namn. När det gäller kameror kan det vara lurigt, där godkänner Nikon inte garantisedel och jag vet att en del andra tillverkare har samma policy. Synd! Det går ju naturligtvis att skicka in för garantireparation till inköpslandet men det kostar en slant och tar lång tid. I den utvalda butiken kostade den nya Nikon D300 ca. 11.000 SEK för ett hus. Inte fullt så prispressat som objektiv med andra ord. Det är nog ändå gluggar och tillbehör som är det riktigt förmånliga att köpa i dessa butiker.

Slutligen en halvt misslyckad bild tagen med mitt nya 80-400 VR i Torshamnen häromdagen, jag råkade få med ett vass-strå som skymmer den ena svanen något, men jag tyckte bilden var ganska fin ändå. Tagen en mulen dag med 400mm (motsvarar 600mm på en D80 med DX-bildsensor) och bildstabilisering. Många fler naturbilder lär det bli! Återkommer snart med bilder från kusten utanför Taipei...

2 kommentarer:

Stina Wallgrens Vävbod sa...

Mycket fin bild, måste vara en sångsvan, inte så vanlig men vacker.
Lycka till med fotandet!
Kram

Anonym sa...

Hej .... Jag vet att det var länge sedan du gorde detta inlägget i bloggen men jag måste bara fråga en sak.
Har du någon aning om vad foto och elektronikprylar i allmänhet kostar i dagsläget i Taiwan.
Annars kanske du vet var man kan hitta det?
Om du vet något om Hong Kong är det bra med för det blir nog även en tur dit när jag är i Taipei.

Mvh /Christian

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails