23 dec. 2007

Fake HDR

Jag fick nyligen ett bra tips från en fototidning för att snabbt och enkelt få till en "fejkad" HDR-bild i Photoshop CS3 (även Elements 5/6 med senaste version av CameraRAW) från en enda RAW-fil. Man öser på med reglagen i CameraRAW (version 4.1 eller senare) och får med lite tur resultat enligt nedan.


Bilden är tagen vid Fort San Domingo i Danshui, Taipei County. När jag tog denna bild såg jag framför mig detta motivet som en perfekt HDR-bild, så jag tog mig tid att fota en serie med över och underexponerade bilder i hopp om att få till en HDR-bild hemma vid datorn. Jag blev dock inte nöjd med resultatet från 3 exponeringar sammansatta i EasyHDR, men efter ett snabbt och lätt försök med endast en av bilderna efter denna princip (som jag kommer beskriva nedan) så klickade det för mig. Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker det ökar dramatiken i bilden avsevärt.


Samma bild fast direkt "framkallad" med CaptureNX.

Så till en kort förklaring hur jag fått till detta HDR-experiment. Finn en lämplig bild tagen med RAW, vissa bilder eller motiv är bättre lämpade än andra, den bild jag har valt hade mycket detaljer kvar i högdagrarna (moln, himmel) men känns urvattnad eftersom jag främst exponerat för själva fortet i förgrunden. Öppna RAW-bilden i Photoshop med CameraRAW, justera reglagen enligt bilden nedan. Börja med att ställa reglagen "Återställning" och nedåt enligt bilden. Efterjustera sedan reglaget "Exponering" och vitbalans tills du är nöjd med resultatet. Notera att det är inte säkert att bilden är lämpad för detta då vissa bilder fräter ut och förstörs fullständigt av denna behandling.


Som du ser i resultatet ovan är bildens färgmättnad här något blek, testa med reglaget färgmättnad och lätta upp färgerna efter behov, men detta är en bra början. Jag justerade kurvor och mättnad i ett justeringslager efter att jag öppnat bilden i Photoshop CS3 för det slutgiltiga resultatet.


Till sist här ytterligare ett försök med fusk-HDR, bilden tagen genom mitt hotellrumsfönster i Taipei. Denna vackra stad. ;-)

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails