22 mars 2007

Nikon D40

Mitt första steg in i systemkameravärlden.

Jag kunde inte motstå erbjudandet när Expert i Sisjön sålde ut allt i butiken till kraftigt reducerat pris och deras sista exemplar av Nikon D40 i montern blev min nya kompis. Den här kameran skulle jag rekommendera till precis vem som helst (nästan). Är du intresserad av fotografering och inte riktigt vågat prova att fota med SLR så är detta kameran för dig. Enklare kan det nog inte bli att ta BRA foton från första dagen. Enklare kan det nog inte heller bli att gå vidare, testa sig fram, lära sig hur en "riktig" systemkamera fungerar i terori och praktik. Med kamerans inbyggda manual och hjälptexter på svenska, en dedikerad knapp märkt med "?" kommer man långt även om instruktionsboken skulle ligga kvar på nattduksbordet.

Hur är det med bildkvalitet då? Den tar bra bilder upp till ISO1600, där börjar bruset bli märkbart, men för den sakens skull, räds inte att fota med höga ISO! Bruset som finns med i bilderna är ganska monokromt, dvs. innehåller inte mycket färginformation och påminner mycket om kornigheten hos riktig film. Jag finner att bruset med denna kameran är påtagligt mer "angenämt" än det hos min Lumix FZ30 som producerar ett mycket kraftigt färgbrus vid ISO400. Jämför man detta med D40:s egenskaper så motsvarar det ungefär det brus man ser vid ISO HI1 (ISO3200 okalibrerat). Att man kan använda ISO1600 även till seriös fotografering var som en aha-upplevelse för mig. Det går ju att ta skakfria bilder inomhus utan blixt, och utan bildstabilisering! En annan fördel med höga ISO är när man tar bilder med blixt, ju högre ISO desto mer naturligt ljus följer med i bilden med blixtexponering.



Med kameran följer ett 18-55mm Nikkor-objektiv. D40 har ingen inbyggd autofokus-motor vilket innebär att detta måste finnas i objektivet för att du skall kunna använda AF. De objektiv som har inbyggd motor kallas AF-S. Detta kan ses om en nackdel, om man redan har äldre AF-objektiv så går de att använda på D40 men dock endast med manuell fokusering. Nikon har utvecklat en snabb och tyst fokuseringsmotor som kallas SWM - Silent Wave Motor. Objektiv med AF-S och SWM är inte gratis. Jag lyckades komma över ett Nikkor 18-135mm AF-S (motsvarar ca 27-202,5mm i 35mm-formatet) i Taipei förra veckan för ungefär halva priset jämfört med här i Sverige, jag betalade 2100kr för detta med global garanti. Mycket mycket nöjd med detta objektiv! Starkt rekommenderat som första objektiv på inköpslistan.

Några bilder har det blivit sedan inköpet, några finns att skåda i mitt Picasa webb-album:
Fotoalbum

Posted by Picasa

1 kommentar:

Anonym sa...

jag har också en blogg.
kolla gärna på
http://liillaliinda.blogspot.com
:)
dessutom har jag en nikon d40 också :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails