14 jan. 2010

Ljusfenomen



Häromkvällen såg vi detta utanför vårt hem. Ljusfenomenet kallas "vertikalpelare" och orsakas av sexkantiga iskristaller i samband med dimma eller mycket kallt väder. Iskristallerna i luften koncentrerar ljuset från gatubelysning eller månljus upp mot skyn och bildar dessa vertikala, mycket tydliga ljuspelare.

Nån som också sett detta eller nåt liknande?

Tillägg 24/2: Tydligen är detta en nyhet när man bor i Stockholm men inte i Göteborg.. Göteborgs-Posten, Aftonbladet och Expressen/GT ville inte ta in mina bilder men nu var det av intresse när det hände i Sthlm. Mailade då även SMHI som svarade på mitt mail "Tack för att vi fick se din fina bild på ett halofenomen, som kallas ljuspelare, precis som du skrev i din e-post." Så helt okänt kan det inte ha varit för SMHI som artikeln påpekar. :)

2 kommentarer:

Lars D sa...

Det kryllar av vertikalpelare här i Östersund. Temperaturen ligger runt -20 till -30 och det har varit mycket dimma.

Otroligt intressanta fenomen som jag även sett från starka bilstrålkastare.

/Lars

Torprosen sa...

Hej där! Ramlade på din blogg genom din frus blogg. Ja min man och jag såg detta fenomenet för ett tag sedan och undrade också vad det var...en märklig upplevelse. Härliga bilder du tar.

Hej från Torprosen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails