Något som intresserat mig mycket de senaste veckorna är en fotograferingsteknik som kallas HDR (High Dynamic Range). Det betyder på ren svenska "stort dymaniskt omfång". Det mänskliga ögat har ett fantastiskt stort dynamiskt omfång och klarar att anpassa sig efter stora skillnader i ljusinnehåll. Jämför en kamerabild tagen i ett mörkt portvalv och solljus utanför, med att stå i samma portvalv och studera detaljer. Ögat klarar i regel att uppfatta detaljer både ute i solljuset och inne i portvalvet, samtidigt. Kamerans bildsensor (och filmen i en kamera) klarar endast att återge och fånga in ett begränsat omfång mellan mörkt och ljust.
Genom att fotografera flera exponeringar utan att flytta kameran, man tar en underexponerad bild som återger det ljusaste i bilden tydligt, en bild som är normalt exponerad och slutligen en överexponering som återger de mörka detaljerna i bilden. Öppna dessa tre i ett lämpligt program för HDR-framkallning (t.ex. easyHDR) och låt programmet kombinera det bästa av dessa tre exponeringarna. Sedan applicerar man något som kallas Tone Mapping. Det är ett slags filter som lyfter fram det som vi vill se genom att manipulera informationen och komprimera/dekomprimera innehållet i bilden så att vi luras att tro att vi ser bildens hela dymaniska omfång. Det är ju så att vi skulle behöva en mycket speciell monitor för att återge hela registret från svart till ljusstyrkor i närheten av fullt dagsljus. Därför använder vi oss av bildbehandling för att åstadkomma en behaglig och intressant bild.
Se nedan exempel fotograferade med och utan HDR. Observera att bilderna är något överdrivna i färgåtergivningen för att visa effekterna av HDR och möjligheten att dra på färg och dynamik utan att få problem med brus etc.
HDR skapad från en enda NEF RAW-fil, delad till tre exponeringar i Capture NX. Skapade +/-2EV och sparade som TIFF. Öppnade i easyHDR och converterade till HDR, därefter applicerar man Tone Mapping med justering efter tycke och smak. I det här fallet försökte jag lyfta fram eftermiddagssolens färgning av landskapet och djupet i den blå himmeln. Studera gärna full upplösning genom att klicka på bilderna.
Genom att fotografera flera exponeringar utan att flytta kameran, man tar en underexponerad bild som återger det ljusaste i bilden tydligt, en bild som är normalt exponerad och slutligen en överexponering som återger de mörka detaljerna i bilden. Öppna dessa tre i ett lämpligt program för HDR-framkallning (t.ex. easyHDR) och låt programmet kombinera det bästa av dessa tre exponeringarna. Sedan applicerar man något som kallas Tone Mapping. Det är ett slags filter som lyfter fram det som vi vill se genom att manipulera informationen och komprimera/dekomprimera innehållet i bilden så att vi luras att tro att vi ser bildens hela dymaniska omfång. Det är ju så att vi skulle behöva en mycket speciell monitor för att återge hela registret från svart till ljusstyrkor i närheten av fullt dagsljus. Därför använder vi oss av bildbehandling för att åstadkomma en behaglig och intressant bild.
Se nedan exempel fotograferade med och utan HDR. Observera att bilderna är något överdrivna i färgåtergivningen för att visa effekterna av HDR och möjligheten att dra på färg och dynamik utan att få problem med brus etc.
HDR skapad från en enda NEF RAW-fil, delad till tre exponeringar i Capture NX. Skapade +/-2EV och sparade som TIFF. Öppnade i easyHDR och converterade till HDR, därefter applicerar man Tone Mapping med justering efter tycke och smak. I det här fallet försökte jag lyfta fram eftermiddagssolens färgning av landskapet och djupet i den blå himmeln. Studera gärna full upplösning genom att klicka på bilderna.
Originalbilden från kameran (NEF RAW konverterad direkt till JPEG). Den här bilden är från början väl exponerad med bra marginaler, vilket ger bra förutsättning för skapande av HDR.
Detta fotot togs med "bracketing" (tre snabba exponeringar i följd +/-1EV) med en Panasonic Lumix FZ30 genom ett fönster (därav det fläckiga taket), de tre JPEG-bilderna kombinerades till HDR och Tone Mapping i easyHDR. Ofta räcker det med +/-1EV för att få bra resultat.
Originalbilden ser blek och ointressant ut i jämförelsen. Detta är den JPEG som kommer direkt från kameran. Notera att kameran överexponerat den ljusblå himmeln för att ge huset och gräsmattan bra exponering och detaljer.
Fördel med bracketing på kameran är att man kan oftast lyckas med att ta en serie bra bilder utan stativ, eftersom kameran själv snabbt och smidigt tar en serie med olika exponeringar. Har man t.ex. en Nikon D40 som i dagsläget ej stödjer bracketing (tänker kontakta Nikon och föreslå att man lägger in detta i framtida firmware) så är det ett bra stativ som gäller och gärna fjärrkontroll. Pilla på kameran måste man ändå för att ändra exponering i och för sig, men det brukar man kunna göra lite försiktigt.
Testa gärna att konvertera befintliga foton som du tagit med kamerans RAW-inställning, det ger dig en extra möjlighet att piffa upp bilden utan att tappa särskilt mycket i kvalitet jämfört med att justera nivåer och kurvor.
Lycka till med fotograferandet!
2 kommentarer:
Oj...TACK, snälla du! Har undrat vad detta HDR står för. Eftersom jag är en glad och flitig amatör med kameran i tid och otid har jag faktiskt inte kommit mig för att fråga någon... :/ Nu förstod jag! (Googlade på HDR och hamnade här...)
Lycka till med fina bilder!
Samma här, googlade lite på HDR och hämnade här, tack för superb info!
Min blogg med en "fejk-HDR"-bild:
http://zeusl.blogg.se/
/Z
Skicka en kommentar