20 apr. 2007

Slavblixt - Nissin Di622

Åter i rutan efter en längre tids inaktivitet på denna blogg. Har varit fullt upptagen med jobb och annat. Nu har blixtaggregatet änlänt som jag skrev om tidigare i denna blogg. Det är en Nissin Di622 budgetblixt som passar Nikons digitala systemkameror med i-TTL. Hur är det nu med kompatibiliteten då? Ska jag vara ärlig så förväntade jag mig inte så mycket av denna blixt, och det var kanske bra det för mitt exemplar visade sig inte helt i samklang med kameran.

Jag har testat blixten på en Nikon D40. Förmodligen har Di622 någon form av bugg i programvaran som kommunicerar med Nikons TTL-gränssnitt. Ibland missar den fatalt, med svarta eller kraftigt underexponerade bilder som följd. Nu kan det ju dock vara ett dåligt exemplar jag har fått, men något säger mig att programvaran inte är helt lusfri. Det är en kraftfull blixt och när den väl exponerar rätt så har den ganska imponerande funktioner och är mycket lätt att använda. En störande detalj är det plastiga fästet för kamerans blixtsko, som inte på långa vägar når upp till Nikons fästen på Speedlite SB-400, SB-600 och SB-800. De kontaktstift som ansluter till blixtskon är kantiga och vassa och tenderar att slita ganska mycket på plasten i kamerans blixtsko, inte trevligt. Blixtar från Nikon och många andra tillverkare har stift som är svagt rundade och något svagare fjäderbelastning för att inte nöta ut kamerans fäste i onödan.

Titeln på denna blogg inleder med ordet *slavblixt* och det är just vad jag funnit ut att denna blixten kan bäst. Den fungerar nämligen alldeles utmärkt som slavblixt både till DSLR och kompaktkameror. Den triggar på andra blixtpulsen, dvs. den är "pre-fire" kompatibel. Den klarar dock inte att hantera Nikons emminenta trådlösa TTL-system som kallas CLS, Creative Lighting System, utan man får nöja sig med manuella inställningar för detta ändamål. Till detta duger den alldeles utmärkt och det är kanske enda orsaken att jag faktiskt överväger att behålla den (den var på väg att skickas tillbaka till återförsäljaren eftersom TTL är något ostabil).

Jag kan rekommendera denna blixt som slavblixt alltså, tyvärr inte så mycket mera. Jag tog en kontakt med Photax som sålde blixten till mig, men det hade inte mycket att säga om sporadiska synkproblem med TTL, de förklarade att det kan bli så eftersom *kameran* ibland tenderar att tolka ströljus från ett fönster el. dyl. De hade dock ingen förklaring till varför den missar ca. 1 av 10 exponeringar. (i bästa fall!)

Bilden nedan är tagen med min Panasonic Lumix FZ30, brännvidd 420mm, Nissin Di622 som slavblixt med 1/4 uteffekt riktad mot taket, kamerans inbyggda blixt justerad till -2,0EV för att endast trigga slavblixten.



Eftersom jag var ute efter en blixt som ger mig möjligheten att fotografera porträtt och närbilder bl.a. med bounce i taket fick det bli en Nikon SB-400 som är en helt fantastisk liten blixt. Den väger nästan ingenting och går att vinkla upp 90 grader. Exponeringarna blir som vanligt med Nikon tip-top. Det bör tilläggas att med denna blixt har jag ännu inte varit med om en enda miss med TTL-synken. Go Nikon!

Det kommer förmodligen en rescension av SB-400 här inom kort.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails