18 juli 2012

Panasonic släpper nya kameror - G5, LX7, FZ200 etc.

I ett tidigare inlägg skrev jag om resan till Budapest med Panasonic där nya spännande produkter visades upp för återförsäljare och branschfolk. Idag lanseras som utlovat bl.a. Panasonic Lumix DMC-G5 som är uppföljare till G3. LX5:an har fått en uppföljare som nu heter LX7 och långzoomsortimentet har nu fått FZ200 och FZ60 samt en kompaktzoom med namnet SZ5.

Jag kommer mest gå in på detaljer om G5:an eftersom det är den jag bekantat mig mest med under vistelsen i Budapest där jag hade nöjet att fotografera med den en heldag i Budapest. Jag använde såklart mina egna manuella gluggar men hade även ett kort tillfälle att testa den nya Lumix G 12-35mm f/2,8 och en ännu kortare bekantskap med en kommande ljusstark telezoom som jag blev mycket förtjust i. De manuella favoritgluggarna jag hade med mig i den egna väskan var Voigtländer Nokton 25mm f/0,95 (min storfavorit) samt SLR Magic HyperPrime 12mm T1,6 och slutligen en Zeiss Planar T* 50mm f/1,4 för Nikonfattning med Lensbaby Tilt Transformer för lite tilt-shift fotografering.

Panasonic har i samband med denna release i Lumix G-serien myntat begreppet 'DSLM' dvs Digital Single Lens Mirrorless (camera). Det är ett begrepp som skulle kunna passa in på samtliga spegellösa kameror på marknaden.

 
Den nya G5:an är en uppgradering på många punkter från den föregående G3. Den förändring som jag gillade mest var själva greppet, känslan... liten har blivit stor, men fortfarande lika liten och smidig! Greppet sticker förstås ut mer än på G3 men i det stora hela känns G5 lika kompakt. Efter att ha gått med kameran i handen närmare 4 timmar i sträck och i bländande solsken med 37 gradig värme kan jag konstatera att den sitter som smäck i handen. Detsamma kan jag tyvärr inte säga om G3 som ibland kan kännas lite obekväm och hal som en tvål.
 
 
Panasonic G5 har en uppdaterad design gentemot G3 som ger ett mer proffsigt intryck samtidigt som kameran är som tidigare mycket enkel att hantera för en nybörjare. Ett tummgrepp i gummi har tillkommit och tumhjulet är nu placerat på kanten av greppet för bättre ergonomi. En sensor i den elektroniska sökaren kopplar automatiskt om mellan EVF och LCD-skärmen, en funktion som återfinns på t.ex. GH2. LCD-skärmen har nu blivit mer ljusstark och högupplöst än tidigare modeller, nu i klass med Nikons displayer i t.ex. D7000. Även den elektroniska sökaren har fått en uppdatering, den är högupplöst med 1,44 miljoner pixlar och klarare färger än den EVF som sitter i GH2.
 
 
 
 
Ett litet zoomreglage har tillkommit på ovansidan av kamerahuset för att förenkla användning av de nya PowerZoom-objektiven med inbyggd zoom-motor från Panasonic. Den här kameran känns som en riktig systemkamera i handen trots dess ringa storlek. Det enda jag hade att anmärka på var att den kändes aningen plastig med tyngre optik som t.ex. Zeiss-optiken med Nikon-adapter.
 
 
Kameran finns även i vitt och silver. G5 lämpar sig väldigt bra för den som även vill ha sin systemkamera för att filma med på semester eller familjeklipp. Den klarar att filma i full HD 1920x1080 50p vilket är en trevlig nyhet, kanonbra för att skapa slow-motion scener eller spela upp naturtrogen film på TV. Panasonics TV-utbud är dessutom kompatibla med Lumixkamerorna och kan direkt spela upp film och foton genom att du sätter in SD-kortet i sidan av TV-apparaten. Detta gäller de senaste modellerna i Viera LED och Plasma serien.
 
En fantastiskt trevlig funktion som kommer ifrån GH2 är EX-tele läget som ger extra tele under filmning ca 4,8x cropfaktor) genom en knapptryckning. Mycket praktiskt! Under tiden med kameran i Budapest testade jag såklart även filmläget, här nedan kan ni se några bildrutor sparade direkt från 1080p50 läget i AVCHD 28Mbit/s. Klicka på bilderna för originalstorlek.
 
Test av dynamiskt omfång och upplösning. Moiré och aliasing saknas nästan helt och det har vi kommit att förvänta oss av Panasonics G-serie efter fullträffen med GH2, se grillen på bilen i bilden ovan. Här har jag bara använt mig av standard bildstil, med lite finjustering kan man nog dra ner skärpn något och få lite mer cinematisk look med mindre kontrast och jämnare klippning av hödagrar.
 
 
Filmegenskaper vid lite högre ISO-tal och dåligt ljus...
 
Jag kan varmt rekommendera denna kameran som familjekamera eller första systemkameran, i synnerhet om man både vill filma och fota med sin kamera då man har motivföljande eller vanlig autofokus under filmning (som verkligen fungerar galant i jämförelse med Nikons DSLR och Canons nya EOS 650D). Det finns nya fina motorzoomar och ett mycket stort utbud av optik. Det objektiv som passar bäst till denna som kit är den nya PowerZoom X 14-42/3,5-5,6 OIS som är mycket kompakt och ger bra bildkvalitet.
 
En mycket trevlig ny funktion som jag valt att nämna sist men inte minst. Med G5 har man för första gången i Lumix G serien möjlighet att ta bilder i full upplösning med enbart elektronisk slutare, dvs helt ljudlöst och med bibehållen upplösning och RAW-format. GH2 har möjlighet att ta 40 bilder per sekund med elektronisk slutare men då endast i upplösningen 4 megapixel.
 
Nu slutligen lite bilder tagna med G5:an och favoritgluggarna. Bilderna är plåtade i JPEG och hastigt redigerade i Snapseed på iPad.
 
 
 
 
 
Tummen upp!
 
Nu väntar vi bara på en värdig uppföljare till GH2 och lite mer vädertätad och ljusstark optik för professionellt bruk!
 
Uppdatering! Följ Getty Images fotografen Dean Mouhtaropoulos som plåtar OS i London med enbart en Lumix G5 och en rad olika Lumix G objektiv.
 
Här finner ni länkar till kameratester, pressreleaser etc.
 
 
Observera att bilder och utlåtande i detta blogginlägg baseras på en "pre-production" Lumix G5 och kan skilja sig från de produktionsexemplar som kommer att finnas i handeln.
 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails